دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

پویا عباسی: یک نگاه کافی است؛ دستی که شانه‌ای را نوازش کند، نگاهی و دست‌هایی از محبت سرشار!

 این‌جا شاید خیلی چیزها کم باشد، امکانات و لوازم آن‌چنان که باید نباشند، هزینه‌های چندانی صرف نشود و دغدغه‌های بی‌شماری رفع نگردد، اما چیزی که بیش از همه کمبودش احساس می‌شود «محبت» است.

این‌جا مرکز توانبخشی کودکان معلول و بی‌سرپرست در «وردآورد» تهران است؛ جایی که فاصله‌اش با آسمان خدا کمتر به نظر می‌رسد. جایی برای تجلی خوبی‌ها، برای کمک به انسان‌ها و کودکانی که گردش روزگار برخی توانایی‌ها را از آن‌ها گرفته است، کودکانی که سایه پدر و مادر را بر سر ندارند... جایی در همین نزدیکی‌ها.

در یکی از غربی‌ترین منطقه‌های پایتخت، کودکان ناتوان و بی‌سرپرست در مجتمع خیریه بهزیستی وردآورد نگهداری می‌شوند.این مجتمع در سال 1347 و به همت چندتن از خیرین منطقه در وردآورد ساخته شده است. چندی پیش و در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان بود که حضور دکتر محمدباقر قالیباف، شهردارتهران یک‌بار دیگر مجتمع خیریه توانبخشی و نگهداری کودکان معلول و بی‌سرپرست را در کانون توجه قرار داد.

 اشک‌های شهردار پایتخت سرازیر شد. وقتی قالیباف کودکان ناتوان و بی‌سرپرست ساکن در این مجتمع را در آغوش کشید، موج عظیمی از احساس و نیاز این کودکان، قابل لمس بود و به‌راستی جز به زبان اشک و احساس در آن لحظه چه چیزی گفتنی بود!؟

  40سال قدمت و خدمت

مجتمع خیریه نگهداری و توانبخشی کودکان معلول و بی‌سرپرست وردآورد بیش از 40سال قدمت دارد. این مجتمع در زمینی به مساحت 30هزار مترمربع بنا شده است و در آن علاوه بر آسایشگاه و خوابگاه‌های مختلف، یک مرکز دندانپزشکی خیریه مخصوص معلولان نیز وجود دارد که به صورت رایگان و یا با حداقل هزینه به ارایه خدمت به معلولان و نیازمندان می‌پردازد.

 این مجتمع بهزیستی و توان‌ بخشی سال‌هاست که با حمایت افراد خیر در حال خدمت‌رسانی به نیازمندان است. حضور شهردار پایتخت و دیدار او از این مجتمع توانبخشی باعث شد تا در راستای سیاست‌های شهرداری تهران در 3، 4سال اخیر در رفع مشکل‌ها و دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی پایتخت، بازسازی و کمک به این مجتمع بهزیستی در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

  بازسازی و کمک به گسترش درمانگاه

شهردار پایتخت پس از این دیدار بازسازی کامل این مجتمع را برعهده گرفت و با توجه به خواسته مسئولان این مجتمع در مورد گسترش و توسعه مرکز درمانی و دندانپزشکی مجموعه، قول داد طی 2ماه، قطعه زمینی مناسب و نزدیک به ایستگاه مترو وردآورد در اختیار این مجمع توانبخشی قرار گیرد.

 پرداخت هزینه پروانه ساخت و خاکبرداری این مجموعه را نیز شهرداری تهران برعهده گرفت تا در کنار بازسازی فضاهای قدیمی آن، نقشی نیز در ساخت و گسترش مجموعه درمانگاهی و دندانپزشکی این مجتمع داشته باشد. شهردار تهران هم‌چنین قول داد که عملیات بازسازی مجتمع توانبخشی و نگهداری کودکان معلول و بی‌سرپرست وردآورد در کمتر از 18ماه انجام شود.

  آغاز عملیات اجرایی

مهندس علی درویش‌پور، قائم‌مقام شهردار منطقه21 تهران در مورد وضعیت و چگونگی انجام عملیات بازسازی مجتمع نگهداری و توانبخشی کودکان معلول و بی‌سرپرست وردآورد می‌گوید: «در دیدار دکتر قالیباف از مجتمع 3موضوع مطرح شد؛ یکی از این مسایل، به بازسازی سالن آمفی‌تئاتر مجموعه مربوط است.

مسئولان این مجتمع در نظر دارند با بازسازی و تجهیز این سالن آمفی‌تئاتر و با توجه به نزدیکی این مرکز با مراکز صنعتی و تولیدی، بتوانند میزبان برخی از جلسات و همایش‌های کارخانه‌ها و مجموعه‌های اطراف باشند و از این راه برای مجتمع درآمدی ایجاد کنند».

  نصب دوربین‌های مداربسته

مهندس درویش‌پور یکی دیگر از خواسته‌های مسئولان مجتمع بهزیستی وردآورد را نصب دوربین‌های مداربسته در خوابگاه‌های این مجتمع خیریه عنوان می‌کند: «این امر برای بالا بردن ضریب امنیتی و کنترل بهتر این مجتمع خیریه است که در این مورد نیز اقدامات لازم انجام و برآورد هزینه شده است تا در اسرع‌وقت این خواسته مسئولان مجتمع بهزیستی وردآورد نیز در اختیار آنان قرار گیرد».

  واگذاری ملک به NGO دندانپزشکی

قائم‌مقام شهردار منطقه 21 هم‌چنین از در پیش‌بودن کار انتخاب و واگذاری قطعه‌زمینی به این مجتمع خبر می‌دهد و به همشهری زندگی چنین می‌گوید: «براساس دستور شهردار محترم پایتخت و برای گسترش مرکز درمانی و دندانپزشکی این مجتمع که توسط یک NGO از خیرین حمایت می‌شود، قطعه زمینی توسط شهرداری منطقه21 به‌زودی انتخاب و به مجتمع توانبخشی و نگهداری کودکان معلول و بی‌سرپرست وردآورد واگذار می‌شود».

  انجام کار، زودتر از موعد مقرر

درویش‌پور در مورد زمان انجام کار بازسازی مجتمع توضیح می‌دهد: «شهردار تهران اعلام کرده‌اند این عملیات در کمتر از 18ماه انجام خواهد شد، اما با اقداماتی که توسط شهرداری منطقه21 درحال انجام است، جای خوشوقتی است که اعلام کنم این کار بسیار سریع‌ترو در مدت بسیار کوتاه‌تری نسبت به آن چه آقای قالیباف اعلام کرده‌اند، انجام می‌شود».

همشهری زندگی

کد خبر 91871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز